söndag 10 april 2011

låt oss bara vara

Let's visa upp vår välputsade fasad och trycka undan allt det vidriga, trycka ihop det till ett minimum, något minimalt. Let's glömma alla våra fel och brister och kilon och ovanor. Let's bli ideala i alla ANDRAS ögon (då kanske vi kan älska oss själva). Let's vara trevliga och inte så mycket mer. Let's strunta i att släppa någon innanför alabasterhuden. Let's leva på kramarna man får efter drinkarna på fredagskvällen och komplimangerna man får efter publiceringen av en välredigerad profilbild på Facebook. Let's göra allt det som man tänker att alla andra människor borde tycka om och let’s bli lämnade ensamma kvar när alla ytliga bekantskaper tar sista bussen hem.

Ikväll ska jag vara mitt allra mest fantastiska jag. För jag är ju fantastisk. Eller? Och vi vrider och vi vänder, omedvetet och medvetet, anpassar och missanpassar. Parallellt med allt detta undrar vi vart vårt RIKTIGA jag EGENTLIGEN är. Hur vi är. Och så hittar vi kanske oss själva, kanske kommer vi faktiskt fram till någonting. Titta, där är jag. Och allt jag gör är också vad jag är. Eller? Hur kan vi någonsin vara mer än summan av alla våra spelade roller? Va? Hur kan vi någonsin vara mindre än så? Va?

Let's plocka bort vår välputsade fasad. Let's låta alabasterhuden krackelera mitt i en banal konversation. Let's dra av oss livremmarna och kjolarna och underkjolarna och strumpebandshållarna och kalasbyxorna och spetstrosorna och dansa kycklingdansen. Spritt. Språngande. Nakna. Let's berätta om vår trasiga barndom efter att ha samtalat med en person i tre minuter (egentligen hade vi bara hunnit till ”så, jaha, vad ska du göra efter studenten då?”). Let's berätta om vår överdrivna fascination för döda människor och lemlästade kattungar. Let's skrika ut känslan av total ensamhet mitt i en folksamling. Let's visa allt det slemmiga och skrämmande och slippriga och såriga för ALLA och let's återigen bli lämnade ensamma kvar när alla ytliga bekantskaper tar sista bussen hem.

Let's visa upp allt. Let's visa upp inget. Let's oavsett bli lämnade ensamma kvar när alla ytliga bekantskaper tar sista bussen hem.



-----------------------------------


tänk ändå vilken fasad vi sätter upp. man ser bara ytan. ytan som kan se helt olika ut och inte alls passa ihop med personen under den. det är så många människor här i världen som man aldrig får se. man ser ytan. men det är allt. man har så mycket inom sig som så många människor aldrig upptäcker. som så många aldrig får se. egentligen borde man bara kasta av sig det där tomma skalet som egentligen inte betyder något och bara göra vad som faller en in. bara vara sig själv och skita i vad alla andra tycker. men världen har för dåligt självförtroende. som burger king reklamen (eller vad det var för något) säger: i sverige sticker vi ut alldeles 
lagom mycket. vi vågar inte vara.


(text hittad hos ohhboy)  

1 kommentar:

  1. förbaskat bra text det där, får en att tänka till. skall kolla in den bloggen.

    SvaraRadera