måndag 16 maj 2011

jag har en tickande mekanism begravd i mig

"du ser ut att vara arg på världen. varför är det så?"
"jag är inte arg på världen, världen är en underbar plats. jag är bara arg på människorna i den."

"det finns ett hjärta därute någonstans."

"du, vad ser du i mig?"
"jag ser allt och det är det vackraste jag någonsin sett."

"var i världen finns jag?"

--------

"enligt aristofanes i platons 'gästabudet' fann det tre sorters människor i myternas värld", säger oshima. "känner du till det?"
"nej", säger jag.
"förr var människor inte män eller kvinnor utan kunde vara av tre sorter: man/man, man/kvinna och kvinna/kvinna. det vill säga att varje människa bestod av två element, istället för ett. det var alla nöjda med, men så använde gudarna sig av knivar och delade på alla. snyggt och prydligt i två delar. vilket fick till följd att världen bara kom att bestå av män och kvinnor. och människans lott blev att irra omkring hela livet och leta efter sin andra hälft." - kafka på stranden av haruki murakami (de övriga är mina)

2 kommentarer: