söndag 14 augusti 2011

tänk om

'please prove that you are human'*

am i?
det vet jag själv inte längre
är jag mänsklig,
en människa
eller är jag stoft
en osynlig kraft,
det där som folk tror på
eller
kanske är jag du
kanske lever jag
kanske inte
hur ska man veta?
vi kallar oss för människor
'she behaved like an animal', we say
hallå, vi är djur
har ni glömt bort det?
vi säger att vi finns
och att vi lever
här
nu
tänk om vi inte gör det
tänk om vi lever i en jättekaninhumlas mage,
och regnet bara är jättekaninhumlans magsyra
och åskan bara är gaser
tänk om vi lever för tusen år sedan
eller om jorden inte är jorden utan bara ett gruskorn i en annan värld
mycket större än vår
tänk om alla gruskorn vi kliver på
dag ut dag in
egentligen är en värld i sig
miljontals små världar i denna

tänk om

*en sådan där nummerverifiering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar