söndag 9 september 2012

lyckligt ovetande

ni vet som på en begravning
de där som står lite i bakgrunden
och ser alla som gråter och tänker
"usch vad hemskt"
kanske gråter en tår eller två
men mest bara ser ledsen ut
bara för att man ska

ni vet dem
det är ni
ni som inte bryr er

sedan finns det jag
jag som står där längst fram vid kistan och tänker
"hur fan ska jag klara mig utan dig?"
gråter hjärtat ur mig
och faller ihop på insidan
jag som bryr mig

det är bara så jag kan förklara skillnaden mellan oss
de två sorterna
de som bryr sig
och de som låtsas

fast i och för sig
alla låtsas

vem fan visar sitt riktiga jag egentligen?
i en värld som denna får man inte det
det är inte tillåtet att vara annorlunda
och gud nåde dig om du har en åsikt
eller hör och häpna
kanske till och med står för den

sådan är världen vi lever i idag
tillbakadragen, tyst och ensam
likaså människorna som lever i den
och ändå  håller ni aldrig käft
ni som inte bryr er

ni pratar och pratar och
"åh jag är så ledsen för din skull"
och fortsätter låtsas

ni har det bra ni
ni som inte ser
ni som inte förstår
lyckligt ovetande
som man brukar säga

fast egentligen är jag nog hellre i mörkret och ser
än lycklig och blind

världen är inte vacker
men det är just det som gör den det

fast ibland
bara ibland
önskar jag att du inte fanns
och jag var lyckligt ovetande
---
jag förifan vad länge sedan det var jag uppdaterade


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar